Vezetéses halláscsökkenés okozta egyensúlyzavar

Két éve írtam a Fül- Orr- Gégegyógyászat 3. ablak rovatában az elöregedő társadalom fül- orr- gégészeti vonatkozásairól, ahol idéztem egy cikket, ami azzal foglalkozik, hogy a halláscsökkenéssel élő idősek gyakrabban esnek el, mint a jól hallók (Hearing Loss and Falls Among Older Adults in the United States). Az összefüggés egyszerű: mivel a belsőfülben a hallószerv és az egyensúlyszerv szorosan egymáshoz kapcsoltan működik, az egyik degeneratív romlása nem következhet be izoláltan. Szimplán csak annyi történik, hogy együtt öregszik meg a hallószerv és az egyensúlyszerv. De vajon tényleg csak erről van szó? Hát nem egészen. Most izraeli kollégák egy sok-sok hipotetikus magyarázattal megtüzdelt cikk keretében bemutattak egy vizsgálatot, amiben azt igazolták, hogy a vezetéses halláscsökkenés is egyensúlyzavarhoz vezet, vezethet (The Impact of Conductive Hearing Loss on Balance). Annyit csináltak, hogy a kísérletben résztvevők egyensúlyozási képességét megvizsgálták füldugó nélkül, és egy olyan füldugóval is, ami 40 dB-es vezetéses halláscsökkenést okozott. Kiderült, hogy tendenciózusan, szignifikánsan rosszabbul teljesítettek az illetők az egyensúlyi vizsgálaton -legalábbis egy részükben-, ha be volt dugva a fülük. Tehát a szinkron degeneráció önmagában nem magyarázza az egyensúlyozási problémákat. De akkor mi lehet a háttérben? Na itt jönnek a spekulációk. Például az egyensúlyozáshoz nagyon kellenek a bejövő ingerek, az input, például a propriocepció, vagy a látás. De nem kizárt, hogy a hallás is az elvártnál jelentősebb módon segíti az egyensúlyozást. A halláson belül is a hallószerv lehet a kulcs, azon belül is a sacculus. Erre ugyanis pont rányomja a stapestalp a hangrezgést a vestibulumban, és akusztikailag is ingerelhető. Aztán az is lehet, hogy önmagában egy bejövő inger (hirtelen) lecsökkentése megzavarja a szenzórium egészét, aminek az output, például a stabilitás, az egyensúly is kárát látja. Vagy az sem kizárt, hogy a halláscsökkenés során a látószerv fokozott igénybevétele a tájékozódáshoz bizonyos kritikus pillanatokban nem tudja kiszolgálni tökéletesen a rendszert. Szóval teóriák vannak, az igazság meg valahol. Majd kiderül. De azon nem szabad csodálkozni, hogy ha a bedugult fülü emberek egyensúlyzavarról panaszkodnak.